29.8.09

camping vs dusun

last week, khamis ptg... aku b'kobar2 nak lek kg walau aku ngah demam time tu. semua sb aku nk 1st puasa dgn parents. kali ni aku bkn lek JB tp aku lek n9 (dekat skit) sb family aku dah pindah sn (kembali ke asl). sblm umh baru kami siap di renovate, for this moment my parents duk kat umh wan (nenek) aku dlu. ari jumaat tu der kenduri, that 1st time aku dpt jmp semua sedara mara n sepupu sepapat belah ayah aku (kesian~~). sgt meriah kat sn. ofcoz la aku jd tumpuan sb aku org baru kat situ, cm2 soalan di tny kan (jenuh nk jwp).

1st puasa, 1st sahur... penuh dapur sb semua anak cucu wan aku der b'sahur sekali (perasaan luar biasa). pg2 tu semua dah lek umh masing2 sb der yg ne keje n ada yg der hal masing2. aku, still kat situ sb aku dah plan nak cuti sampai ptg ahad. tp pg2 tu gak wan aku ajak ke dusun, almaklum lah ngah musim buah lg kn (Xcited) semua brg2 bwk masuk van paklong, paksu aku yg ngah demam pun tlg gak angkut brg.

sampai jek kat dusun semua brg d bw masuk pondok kat situ. best tul suasana kt situ sb aman jek. sebelah dusun tu der sungai (suke!!!) bile pandang atas lak.. nampak buah2 yg tunggu di petik jek (rambai, mata kucing, langsat, manggis..byk la). tp.... time kami dtg tu bru pas ujan stop. ahaaa~~ tetibe mak tegur kaki aku b'darah, byk darah tu... aku igt luka tp x sakit lak. jeng! jeng! jeng! ha!!! aku dah agak ni mst pacat (tepat!!!) pe lagi... aku x sanggup nk tengok kaki aku dah, aku terus lari sekuat ati dgn brg2 still dlm pelukan terus ke pangkin yg der depan pondok tu. nak x nak ne la gak aku kuat kan semangat tuk tengok binatang yg d nama kan PACAT! fuh~ slamat sb die dh ilang (seronok eh isap darah aku..cis!)

tetibe paksu aku suh tngok kat celah2 kaki sb selalu pacat nyorok kat situ (wuhaaa!!!) pucat kejap muke aku. perghhh!!! x penah syeh ne gigit binatang lembek ni... (erk~) bile dah di spotcheck, si lembek tu dah x der (syukurrr~) paksu aku lak dok gelak kan aku (ceh! malu...) tp darah kat kaki tu x berhenti2 until 1 masa aku tengok dah kering jek (x batal puasa kan~) tp tu kenangan yg best la.

mlm tu buka kat dusun... huuu~ sejuk...(cam kat genthing :P) byk giler masakan. sahur pg tu pun kat dusun gak, cam nak bergulung jek dlm comfortet x nak bangun (sejuk...) tp bangun gak la, pas makan pe lg...tido lek. bangun2 kul 10am tu cuaca still sejuk, malas nye~ tp bile dgr mak nak gie mandi kat sungai (ahai~ senyum jap) terus aku bangun cepat2 huhu. best giler dpt mandi sungai... jernih tul air die... klu kat KL or JB jgn harap la nak nmpk sungai yg jernih (kan~kan~) syok men air x sangka dah lama kat dlm tu. ptg tu kul 6pm aku lek ikut paklong. mak, abah, wan n atok duk situ for 1 week sb nak turun kan buah2 tu so leh jual.
bile2 aku nak bwk kwn2 aku gie sana... mesti mereka suke. :)


view dlm pondok


manggis+kelapa+wan :)


jeti yg abah wat supaya senang nak turun ke sungai


ayam bakar recepy abah ku


my dad yg ngah wat ayam kukus

No comments:

karutan lelain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...